Penske to join Green Freight Europe (NL)

16-07-2013

ROOSENDAAL - Penske Logistics Europe heeft zich aangesloten bij Green Freight Europe, een programma om CO2-uitstoot in Europees goederenvervoer terug te dringen. Samen met vervoerders en verladers is de logistiek dienstverlener nauw betrokken bij het ontwikkelen van een Europese norm voor het monitoren en rapporteren van CO2- emissie in de logistieke sector.

Penske Logistics is een van de eerste "lead logistics providers‟ op de partnerlijst van het programma. In Europa heeft Penske Logistics geen eigen vrachtwagens, maar verzorgt het bedrijf "lead logistics‟ oplossingen. Engineering en technologie worden ingezet om het vervoer van goederen over de weg via een derde partij zo efficiënt mogelijk te laten verlopen.Dit wordt in de logistieke sector ook wel 4PL genoemd.

Internationale standaard CO2-monitoring

De missie van Green Freight Europe is het verbeteren van de milieuprestaties van het Europees wegvervoer. Het programma ging vorig jaar van start. Het doel is te komen tot een eenduidige en breed gedragen standaard voor het monitoren en rapporteren van CO2-uitstoot. Hiervoor is een platform ontwikkeld dat ook de inkoop van logistieke diensten vereenvoudigt doordat aanbieders eenvoudiger te vergelijken zijn. Verder brengt het programma verladers en vervoerders samen om zo tot verbeteringen in het monitoringproces te komen. Tenslotte is het streven om een systeem van certificering te ontwikkelen voor partners in het programma.

Freek Boele van Green Freight Europe is blij met Penske Logistics als nieuw lid. "Het is goed om deze 4PL dienstverlener aan boord te hebben. Diversiteit in onze partnerlijst geeft aan dat we een breed draagvlak hebben in de logistieke branche. We richten ons op Europa,
maar streven uiteindelijk naar een internationaal platform voor meten en reduceren van CO2- emissie in het vrachtvervoer. Penske Logistics is al langer aangesloten bij onze Amerikaanse zusterorganisatie Smartway en vormt zo een belangrijke schakel tussen de initiatieven op beide continenten."

"CO2-reductie staat bij onze klanten hoog op de agenda," zegt Piet Zoutendijk, managing director van Penske Logistics in Europa. "Om ze ook op dit punt goed te kunnen adviseren en ondersteunen, kiezen we ervoor om de ontwikkelingen niet alleen op de voet te volgen, maar een actieve rol te spelen in de verduurzaming van de logistieke sector. Dat doen we al sinds 2009 als partner van Smartway, de Amerikaanse zusterorganisatie van Green Freight Europe. En nu dus nadrukkelijk ook in Europa. We gaan ervan uit dat steeds meer bedrijven zich als partner aan Green Freight Europe verbinden."

Download as PDF

Over Penske Logistics
Penske Logistics ontwerpt, implementeert en beheert slimme supply chain oplossingen. Het bedrijf maakt innovatieve verbindingen tussen partners in logistieke netwerken en blinkt uit in Transport Management, Distribution Center Management en Freight Forwarding. Penske Logistics werkt voor
organisaties in diverse sectoren, met name farmaceuten en healthcare bedrijven, de automotive en chemische industrie en industriële ondernemingen. Penske Logistics heeft vestigingen in Noord-Amerika, Zuid-Amerika, Europa en Azië, en biedt supply chain management en logistieke oplossingen aan toonaangevende bedrijven over de hele wereld.

Contact Penske Logistics Europe

Ettenseweg 40